Social Media MarketingVeel mensen vragen zich af hoe zij meer uit social media kunnen maken. Men hoort dat het inzetten van social media als marketinginstrument bijdraagt aan meer klanten en meer omzet. Maar is dat wel zo?

Social Media voor marketing

Ja, social media is een prima marketinginstrument maar je moet er wel wat voor doen. Of, misschien juist wel dingen voor laten. Een account aan maken en de hele dag roepen wat je doet of wat je verkoopt is niet genoeg. Sterker nog, roepen wat je doet en verkoopt werkt misschien wel averechts.

Lees jij wel eens een krant waar alleen maar reclame in staat? Kijk jij naar een televisiezender met heel veel reclame? Nee. De kans is groot dat je je daar aan stoort. Hoe komt dat? Mensen zoeken naar hele andere dingen binnen social media. Wij zetten een aantal van deze dingen even op een rij:

Je ziet dus dat mensen hele andere behoeftes hebben dan jouw reclame. Het is niet erg om reclame te maken, maar besef je dat social media draaien om interactie tussen mensen. De juiste mix bepalen tussen dialoog, informeren (objectief) en jouw producten aanbevelen is dus essentieel.

Hoe hard stijgt mijn omzet?

Hoe hard jouw omzet gaat stijgen of hoeveel nieuwe klanten je gaat krijgen laat zich moeilijk voorspellen. Dat wet je pas achteraf. Wel kunnen we stelen dat bedrijven binnen een bepaalde branche die op de juiste manier gebruik maken van social media, meer omzet hebben. Social media gebruiken loont dus zeker de moeite!

Hoe pak ik dat aan?

Je kunt het het beste te doen door er gewoon mee te beginnen. Het is natuurlijk wel raadzaam om eerst een cursus of een training te volgen zodat je geen beginnersfouten gaat maken. Door goed geïnformeerd te beginnen voorkom je reputatieschade.

Daarnaast zeggen wij: Keep It Simple. Je kunt allerlei ingewikkelde strategieën bedenken en doelgroepanalyses maken, maar uiteindelijk is eenvoud het krachtigst. Hou in je achterhoofd dat het bij social media draait om mensen en hun behoeftes. Focus je eens op jouw verhaal. Wat maakt jouw nu uniek, Hie kunnen mensen zich herkennen in jouw verhaal…dat zijn vragen waarop je een antwoord wilt. Focus niet op jouw doelgroep maar werk van binnen naar buiten!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *