Veel mensen vragen ons waarom social media ze niet datgene hebben gebracht waarvan ze hadden gedacht dat het ze zou brengen. Meestal is de oorzaak snel te achterhalen: Deze mensen hebben doorgaans last van het syndroom van Tel Sell. Helemaal niet erg en zeker heel erg begrijpelijk. Wij leggen het even uit.
Social media en Amazing Mike
Kent u hem nog? Amazing Mike? Minke was een van de eerste Tel Sell verkopers die wij in Nederland te zien kregen. ,,Wow, it’s amazing” was een van zijn vaste slogans. U kent het Tel Sell principe wel toch?
- We schetsen een probleem dat u nog nooit als een probleem hebt ervaren. (bijvoorbeeld dat u met een gewoon mes het laatste stukje tomaat niet goed kunt snijden)
- We laten u zien dat de hele wereld hier last van heeft
- We bieden u een beter mes
- We laten iemand in een witte jas (een zogenaamde expert) u zien dat een normaal mes echt een slecht idee is en eigenlijk levensgevaarlijk is).
- We laten u zien dat ons nieuwe mes echt perfect is.
- We halen de buurvrouw erbij die enorm blij wordt van het nieuwe mes.
- We zeggen u wat het mes kost..
- Maar wacht dat is niet alles..
- Als u nu besteld..krijgt u er een gratis reserve mes bij!
Ok, weten we het weer?
Social media en Mike
Veel mensen die voor het eerst de kansen en mogelijkheden van social media zien, krijgen een Amaing Mike momentje. Tijdens een cursus of social media wordt men zo enthousiast, dat men denkt dat actief zijn op socail media direct voor dikke winst gaat zorgen. Eenmaal thuis gaat men direct aan de slag met reclame maken. En daarna? Daarna gebeurt er niets.
SOCIAL MEDIA IS GEEN TEL SELL ZENDER!
Mensen op social media komen daar vanwege de interactie die ze met andere kunnen hebben… lees even 2 keer deze zin…
Interactie is het sleutelwoord. Twitter en Facebook gebruiken als reclamezender wordt als storend ervaren. Alleen maar roepen hoe goed uw product is, is wordt niet gewaardeerd. Probeer eens met mensen het gesprek aan te gaan en laat de reclame even achter wegen. Wedden dat u meer succes hebt?