Sinds Instagram voor bedrijven erg interessant is, krijg ik van cursisten steeds vaker de vraag of de hashtags in een reactie moeten worden geplaatst of juist in het bericht zelf? Ik heb er de afgelopen jaren veel theorieën over gelezen en natuurlijk heb ik zelf ook het één en ander getest. Maar om eerlijk te zijn kon niemand er een duidelijk oordeel over geven, tot nu toe!
Socialinsider heeft in samenwerking met Quuu 649.895 Instagramberichten onder de loep genomen van ruim 6.700 accounts. Dit zijn accounts van profielen met honderden tot duizenden volgers. Het doel van dit onderzoek was om te achterhalen of het uitmaakt of je de hashtag in het bericht zelf plaatst of in een reactie eronder. Er is een rapport uitgebracht van 44 pagina’s en in overleg met Socialinsider heb ik toestemming om van dit uitgebreide Engelstalige rapport een overzichtelijk Nederlands blog te schrijven.
1. 87% van de bedrijven gebruiken de hashtag in het bericht.
Ja, je leest het goed: ondanks de vraag waar de hashtag het beste geplaatst kan worden, plaatst 87% van de bedrijven die in het bericht zelf. Als we naar de berichten zelf kijken zien we dat 93,8% van de berichten de hashtags in het bericht zelf hebben.
Een opmerking die ik veel gehoord heb is dat bedrijven hashtags in een reactie plaatsen omdat dit netter is dan al die hashtags zichtbaar in het bericht. Dit heb ik mijn cursisten ook altijd aanbevolen. Bedrijven houden hier dus geen rekening mee, maar hashtags in het bericht plaatsen kan op 2 manieren: zichtbaar en onzichtbaar.
Zichtbare en onzichtbare hashtags in een Instagram bericht? Zichtbare hashtags zijn hashtags die je onder een foto ziet als je door je tijdlijn heen scrolt. Onzichtbare hashtags worden uit beeld gewerkt door na de tekst een vijftal punten te plaatsen en dan pas de reeks hashtags zoals in het voorbeeld hieronder.
2. Instagramprofielen tot 100.000 volgers hebben een groter bereik met de hashtags in het bericht.
Als we kijken naar het bereik dan zien we een duidelijke grens bij 100.000 volgers. Profielen tot 100.000 creëren een groter bereik als ze de hashtags in het bericht plaatsen. Profielen vanaf 100.000 creëren een groter bereik als de hashtags in een reactie geplaatst worden.
Maar! Ga je voor meer weergaven, dan doe je er goed aan om de hashtags in het bericht te plaatsen. Of je nu meer of minder dan 100.000 volgers hebt.
Het verschil tussen weergaven en bereik? Bereik is het unieke aantal mensen die jouw bericht gezien hebben. Als 134 mensen jouw bericht hebben gezien dan zijn dit echt 134 mensen. Heeft je bericht 1444 weergaven, dan is jouw bericht 1444 keer weergegeven in iemands tijdlijn. Dat kan dus ook meerdere keren bij één persoon zijn.
3. Hoeveel hashtags kun je het beste gebruiken in een Instagrambericht
Als profielen hashtags in het bericht plaatsen dan blijkt na analyse van 649.895 Instagramberichten dat veel profielen 7 hashtags gebruiken, of juist het maximale aantal van 30 hashtags.
Als we kijken naar de berichten met de hashtags in een reactie dan zien we gek genoeg dat er dan meestal slechts 2 hashtags gebruikt worden. Dit is een gegeven dat ik zelf niet verwacht had.
Maar is bovenstaande ook aan te bevelen? Het feit dat het merendeel dit zo doet betekend niet dat dit ook het beste is. Het antwoord hierop wordt verderop in het blog uitgelegd, maar ik kan alvast aangeven dat je natuurlijk niet klakkeloos af moet gaan op cijfertjes. Door A/B testen kom je er achter wat het beste is. Maak twee Instagramadvertenties aan met 2 en met 7 hashtags en bekijk na de looptijd wat de bevindingen zijn.
Daarnaast moeten we rekening houden met het feit dat Instagram net zoals andere Social Media platformen regelmatig sleutelt aan het algoritme. Dat betekent dat wij als gebruikers moeten blijven testen om dit te constateren, en om de strategie hierop aan te passen.
4. Waar hangt de engagement rate vanaf?
De engagement rate hangt af van de grootte van het profiel, de hoeveelheid berichten die gepubliceerd worden en de hoeveelheid toegepaste hashtags.
Oké, wat is het verschil tussen engagement en engagement rate? Engagement is de totale interactie die een bericht gehad heeft. De engagement rate is de totale interactie gedeeld door het bereik maal 100. Ik gebruik bewust de Engelse term omdat er voor engagement rate eigenlijk geen goede Nederlandse vertaling is.
Op de vraag of hashtags in het bericht of in een reactie een hogere engagement rate geven, is het antwoord niet bevredigend. Het gebruik van hashtags in het bericht levert een net iets hogere engagement rate op, slechts 0,5% meer dan bij de hashtags in een reactie.
Als we de cijfers opsplitsen op basis van profielgrootte zien we wel iets interessants:
- Profielen met minder dan 5.000 volgers hebben een hogere engagement rate als ze 6 hashtags in het bericht plaatsen.
- Profielen tussen de 5.000 en 10.000 volgers hebben een hogere engagement rate als ze 5 hashtags in de eerste reactie plaatsen.
- Profielen tussen de 10.000 en 50.000 volgers hebben hebben een hogere engagement rate als ze 2 hashtags in het bericht plaatsen.
- Profielen tussen de 50.000 en 100.000 volgers hebben een hogere engagement rate als ze 8 hashtags in het bericht plaatsen.
- Profielen met meer dan 100.000 volgers hebben een hogere engagement rate als ze 6 hashtags in de eerste reactie plaatsen.
Bovenstaande is een handige leidraad om als basis te gebruiken.
Wat opvalt is dat je voor een hogere engagement rate helemaal niet in de dubbele cijfers moet gaan, berichten met tussen de 10 en 30 hashtags presteren zeker niet slecht. Maar ze zorgen niet voor de piekmomenten als het gaat om interactie.
5. Zichtbare hashtags in het bericht voor meer engagement, of toch onzichtbare hashtags?
Ik heb het al eerder vermeld, zichtbare en onzichtbare hashtags. Wat is het beste als het doel is om meer engagement te creëren? De meeste bedrijven op Instagram kiezen voor zichtbare hashtags zowel bij hashtags in het bericht als bij hashtags in de eerste reactie.
Maar wat is het beste:
- Plaats je de hashtags in het bericht, dan kun je het beste onzichtbare hashtags toepassen
- Plaats je de hashtags in de eerste reactie, dan kun je het beste zichtbare hashtags toepassen.
6. Wat levert meer reacties op?
Als we het gemiddelde nemen van alle berichten die gemeten zijn, dan kunnen we constateren dat Instagramprofielen met minder dan 100.000 volgers één of twee reacties meer krijgen als ze de hashtags in de eerste reactie plaatsen, ten opzichte van Instagramprofielen met meer dan 100.000 volgers. Dus geen spectaculair verschil.
7. Wat levert de meeste likes op?
Ga je voor de likes op berichten, dan is het plaatsen van de hashtags in de eerste reactie de beste optie.
Er is één maar en die is er voor profielen met 10.000 tot 50.000 volgers. Deze profielen krijgen meer likes als de hashtags in het bericht geplaatst worden.
Wat weten we nu?
Als je wilt weten waar je het beste de hashtags kunt plaatsen, moet je eerst weten wat je doel is. Als je dat helder hebt kun je keuzes maken:
- Meer likes
- Meer reacties
- Meer bereik
- Meer engagement
Wil je een groter bereik en meer weergaven creëren:
- Plaats onzichtbare hashtags in het bericht als het Instagramprofiel minder dan 100.000 volgers heeft.
- Boven de 100.000 volgers dan zichtbare hashtags in de eerste reactie.
Wil je meer engagement creëren:
- 0 – 5.000 volgers, plaats 6 onzichtbare hashtags in het bericht.
- 5.000 – 10.000 volgers, plaats 5 zichtbare hashtags in de eerste reactie.
- 10.000 – 50.000 volgers, plaats 2 onzichtbare hashtags in het bericht.
- 50.000 – 100.000 volgers, plaats 8 onzichtbare hashtags in het bericht.
- 100.000+ volgers, plaats 6 zichtbare hashtags in de eerste reactie
Ik heb uitgelegd dat het voor likes en reacties niet heel veel uitmaakt of de hashtags in het bericht staan of in de eerste reactie. Omdat likes en reacties onderdeel van engagement zijn heb ik die voor het overzicht niet extra uitgelicht, maar onder ‘meer engagement’ geschaard.
Ik hoop dat het mij gelukt is om jou met mijn blog een beter inzicht te geven in het toepassen van hashtags in de berichten van jouw Instagramprofiel. Kom je er toch nog niet helemaal uit en wil je één of meerdere punten extra toegelicht hebben, neem dan contact met mij op.
Ook als je het ergens niet mee eens bent hoor ik het graag. Laat dan alsjeblieft een reactie achter onder dit blog, zodat iedereen ervan kan leren.
De belangrijkste bevindingen:
- 87,7% van de bedrijven plaatsten de hashtags in het bericht zelf.
- 93,8% van alle berichten op Social Media hebben de hashtags in het bericht zelf.
- Bedrijven gebruiken minder hashtags als ze deze in een reactie plaatsen en meer hashtags als ze deze in het bericht zelf plaatsen.
- Als bedrijven hashtags in een reactie plaatsen dan zijn dit meestal 2 hashtags.
- Als bedrijven hashtags in het bericht zelf plaatsen dan zijn dit of ±7 hashtags of tegen de 30 hashtags.
- Berichten met ±30 hashtags hebben minder interactie dan berichten met 2 tot 7 hashtags.
- Profielen met minder dan 100.000 volgers hebben een groter bereik als ze de hashtags in het bericht plaatsen.
- Profielen met meer dan 100.000 volgers hebben een beter bereik als ze de hashtags in een reactie plaatsen.
- Het engagement en het bereik zijn afhankelijk van de plaatsing van de hashtags, het aantal hashtags en de grootte van het Instagramprofiel.
- De interactie is hoger voor berichten met zichtbare hashtags in de eerste reactie en met onzichtbare hashtags in het bericht.
You truly represent the data in an appropriate way in your websites, which is the reason I like your blogs.
Thank you very much, I’m glad to hear that! 🙂
very nice article it helped me on my blog posting. thank you
Good to hear that thanks!
Leuke tips! Wanneer is dit artikel gepubliceerd?
Hoi Romy en Jelmer. Het artikel is van september 2019. Groet Mike
Interessant artikel moet ik zeggen. Het klopt zeker dat hashtags een grote rol spelen in het bereiken van meer mensen. Een assessment kan ook helpen, als mensen interesse hebben in je content zullen ze steeds vaker een bezoekje nemen. Het is maar een gedachte, denk er eens over na!
Groetjes,
Felix
Bedankt voor je reactie Felix.
Groet Mike
Interessant onderzoek over Instagram hashtags! Het lijkt erop dat de plaatsing afhangt van je doel en volgersaantal. Mijn tip voor maximale ICT-ondersteuning: gebruik tools zoals social media management platforms om het effect van verschillende hashtagstrategieën te analyseren en optimaliseren. Zo haal je het beste uit je Instagramstrategie!
Hi Mike, bedankt voor de post. Het geeft inzichten op wat we best kunnen doen op Instagram.
Is het nog steeds actueel? Ik merkte vandaag dat — met 20-30 zichtbare hashtags — geen enkele van mijn foto’s uiteindelijk in de hashtags te zien zijn. Dat is toch wat ik met minder populaire hashtags constateer. Ik kan niet verklaren waarom. Ik begrijp het enigszins voor foto’s van een veldslag-heropvoering (geweld), maar niet voor recente foto’s van Thailand, boedhistische monniken, architectuur of van fashion.
Ik lijk wel verbannen maar zou dan niet weten waarom… Enig idee?
Hoi Thierry,
Wat je omschrijft, is een veel voorkomend probleem. Belangrijk is om te kijken naar de content. Welke hashtags gebruik je, heb je er goed onderzoek naar gedaan?
Hoe groot is je account, hoeveel volgers heb je? Zoals je gelezen hebt, is dit van belang voor het aantal hashtags.
Of het actueel is, zeker, al veranderd Instagram geregeld zijn algoritme, en weten we nooit wanneer.
Ik wil je wel op weg helpen, mail gerust naar mike@socialmedialeren.nl
Groet Mike
Wat een uitgebreid en nuttig onderzoek naar het gebruik van hashtags op Instagram! Het is interessant om te zien hoe de effectiviteit van hashtags afhangt van de grootte van het profiel en waar de hashtags geplaatst worden. Vooral het verschil in bereik en engagement bij minder dan 100.000 volgers en meer dan 100.000 volgers is een eye-opener. De tip om onzichtbare hashtags te gebruiken in het bericht zelf voor een groter bereik bij kleinere profielen is ook erg praktisch.
Ik ben benieuwd: hoe vaak zou je aanraden om A/B-tests uit te voeren om te zien welke hashtagstrategie het beste werkt, gezien de veranderingen in Instagram’s algoritme?
Bedankt voor je reactie. Ik voer eigenlijk elke maand wel een paar A/B-tests uit, dat is in mijn ogen een continue process – zeker omdat je altijd je hashtags blijft optimaliseren.
Wat zou jij aanraden?