Op Facebook en in diverse tools zoals Hootsuite was er de mogelijkheid om de afbeelding, (meta) titel en (meta) omschrijving aan te passen. Dit noemen we de link preview. Voor privé profielen en Facebook groepen kan dit niet meer.
Link Preview
De meeste van jullie herkennen dat wel, je plakt een link in een bericht op Facebook en er verschijnt een afbeelding, titel en omschrijving. Dit zijn de ‘Meta-data’ van het bericht op de oorspronkelijke website. In Facebook bestond de mogelijkheid deze data aan te passen.
In de strijd tegen vals nieuws heeft Facebook besloten dat dit niet meer mogelijk is. Op deze manier hoopt Facebook mensen en instanties tegen te werken die misleidende titels in hun link previews plaatsen enkel om zoveel mogelijk verkeer naar hun website te creëren.
Je kent ze vast wel, berichten als: ”Download snel gratis onze E-book!”. Wanneer je op de link klikt is er op de website nergens een e-book download te vinden. Misleidend dus! Een goede zet van Facebook om dit tegen te gaan. Al zullen er ook veel mensen van balen.
Facebook pagina’s
Er is een maar! Voorlopig geldt dit nog niet voor pagina’s, enkel voor privéprofielen en groepen gaat dit per direct in. Maar Facebook geeft zelf aan dat dit uiteindelijk ook voor pagina’s gaat gelden. Dus als paginabeheerder kun je hier beter maar meteen aan wennen, want Facebook kennende zetten ze elk moment de knop om.
Hootsuite
Als je Hootsuite gebruikt betekend dit eigenlijk niet veel meer dan wat je hierboven gelezen hebt. Er is één ding om goed op te letten. Heb je momenteel berichten ingepland met een door jou aangepaste link preview, houdt er dan rekening mee dat deze aanpassing vervalt of komt te vervallen afhankelijk van waar je hem plaatst.
Vragen? Stel ze via de chat rechtsonder op jouw scherm.