Ik zie veel blogs voorbij komen op internet over het beste tijdstip om berichten te plaatsen. Als ik zulke blogs aan het lezen ben gaan mijn haren overeind staan.
Het middaguur
Veel blogs vertellen jou dat de beste tijden om berichten te plaatsen 10:00, 12:00 en 14:00 uur zijn. En waarom? Omdat dan de meeste mensen online zijn, vooral rond het middaguur. Rond het middaguur zijn inderdaad de meeste mensen online, dat ga ik niet ontkennen. We hebben dan pauze, en onder het genot van een boterham nemen we onze mobiel te hand en gaan we social media checken. Ja toch? Veel concullega’s adviseren hun cursisten om berichten te plaatsen op de piekmomenten wanneer de meeste mensen online zijn. Maar is dat wel verstandig? We gaan even logisch nadenken. Als iedereen om 12:00 uur online is, en al jouw concullega’s posten om 12:00 uur een bericht, gaat men jouw bericht dan nog wel zien?
Facebook Edgerank
Pieken zijn leuk, veel mensen online is leuk, maar een overkill aan berichten is niet leuk. Zoals je wellicht weet werkt Facebook met een Edgerank algoritme. Als je niet weet wat mijn is dan raad ik je aan dit artikel te lezen. Volgers zien door dat algoritme maar een beperkt deel van de berichten die de pagina’s die zij volgen publiceren. Dus gaan we als paginabeheerders allemaal rond het middaguur een bericht plaatsen, dan wordt ons bericht een van de spelden in de Facebook hooiberg.
Na vijf uur
In de eerdergenoemde blogs geeft men ook aan dat je na 17:00 uur niet meer moet posten. Gaat social media ook om 17:00 uur dicht? Bij mij weten niet? Ik ben gek op het onderbouwen van feiten doormiddel van statistieken, je haalt hier zoveel informatie uit. En als ik naar de statistieken kijk van de Facebook pagina’s die ik beheer, zie ik dat bij het merendeel de meeste mensen online zijn na 17:00 uur! Onzin dus, ik raad veel cursisten om die reden juist aan om in de avond berichten in te plannen. Dan zijn de meeste van ons niet meer aan het werk en van de vrije tijd aan het genieten.
Het juiste moment
Maar wat is dan wel het juiste moment om berichten te plaatsen? Dat verschilt. Het hangt af van je doelgroep. Zijn dat jongeren, ouderen of werkende mensen? Je kunt je voorstellen dat ouderen overdag makkelijk te bereiken zijn dan werkende mensen. Al wordt het tegenwoordig bij steeds meer bedrijven gedoogd dat je als werknemer online actief bent als ambassadeur van het bedrijf. Jongeren daarentegen zijn overdag makkelijker te bereiken dan werkende mensen. Als we hierna kijken komen we eigenlijk tot de conclusie dat de avonden en het weekend goede momenten zijn om content te delen. Toch? Als ik naar mezelf kijk loop ik ’s avonds nadat mijn kinderen naar bed zijn al mijn social media en mail na, om te kijken wat ik wel of niet gemist heb.
Het is dus voor veel bedrijven verstandig om ook in de avond berichten te plaatsen. Zie het voorbeeld hieronder en hierboven uit de statistieken van 2 willekeurige Facebook pagina’s die ik beheer.
Verschil per social media platform
Dan is er nog het vraagstuk of het per social media platform verschilt? Zoals ik hierboven in mijn eigen situatie schetste, zijn er veel meer mensen die hetzelfde patroon hebben zoals ik door in de avond social media te checken. Dat betekend dat het op elk social media platform loont om ook in de avond berichten te plaatsen.
Mijn advies aan jou is om met tijden te gaan spelen. Kijk in jouw statistieken wanneer de meeste mensen online zijn. Speel hier op in door op diverse momenten berichten te plaatsen en kijk of je verschil ervaart.
Advies nodig? Neem vrijblijvend contact op.